In 1995 richtte Mie Cornoedus de eerste buitenlandse ViaVia op in Yogyakarta op Java in Indonesië. Ze wilde een plek creëren waar verschillende culturen elkaar ontmoeten en van waaruit ze een duurzame impact kon hebben op de stad en de manier van reizen in Indonesië. Nu, 25 jaar later, bestaat team Jogja uit 60 enthousiaste medewerkers die nog steeds gaan voor datzelfde doel al worden ze serieus uitgedaagd door een virus genaamd COVID-19. Het virus gooit flink wat roet in het, nochtans heerlijke, eten.
Hoe gaat het er op dit moment aan toe in Yogyakarta? Wat is de impact van het coronavirus in Yogyakarta en op de werking van de ViaVia? Uji, Janti en Mie namen Karavaan en een dertigtal begeleiders mee op virtual tour naar Yogyakarta. Wat waren we onder de indruk van de veerkracht van team Jogja!
ViaVia Jogja
Wie al eens op Java was, heeft ongetwijfeld op de een of andere manier contact gehad met de ViaVia. Ondertussen is die immers uitgegroeid tot een grote community en vaste waarde in de plaatselijke reissector. ViaVia Jogja bestaat uit:
- de guesthouse, met zwembad
- het restaurant, met de beste Indonesische rijsttafel
- de kunstgalerij, met de mooiste lokale kunst
- het reisbureau, met de tofste fietstours
- de fairtrade winkel, met de duurzaamste en mooiste souvenirs
- de bakkerij, die kaneelbroodjes!
Dit alles wordt mogelijk gemaakt door een straf team van medewerkers met een grotendeels vrouwelijk management. Van bij het begin hanteerde ViaVia Jogja positieve discriminatie om vrouwen meer kansen te geven op kwalitatieve jobs zoals gids of manager, die in Indonesië doorgaans als ‘mannenjobs’ worden gezien. Zo heeft Uji, manager Travel, bij het begin van haar carrière moeten vechten voor haar positie als vrouwelijke gids. Vrouwen in Indonesië moeten nog altijd strijden met hun man of familie om een job buitenshuis te kunnen doen.
Ook naar beeldvorming bij reizigers is het belangrijk te laten zien dat Indonesische vrouwen meer in hun mars hebben dan een job in een van de vele nachtclubs. Op één na, de bakkerij, worden alle divisies van ViaVia geleid door gedreven vrouwen. In de meeste gevallen groeiden ze binnen de organisatie door van een operationele functie naar het management.
ViaVia Travel, het reisbureau, groeide in Yogyakarta uit tot dé referentie op vlak van duurzaamheid en innovatie in de reissector. Uji en haar team werken samen met de lokale overheid en met universiteiten aan duurzame impact op de sector en om samen in te spelen op de nieuwe uitdagingen.
Coronacrisis in Indonesië
In Indonesië werden alle eilanden getroffen door de uitbraak van het coronavirus. Op 7 november 2020 zat het aantal besmettingen nog in stijgende lijn. De overheid legde strikte maatregelen op: op openbare plaatsen is alcoholgel voorzien, er is een mondmaskerplicht en de temperatuur van reizigers wordt gemeten voor hun verblijf. Jammer genoeg worden de maatregelen niet altijd gevolgd door de inwoners. What’s new!?
COVID-19 heeft uiteraard ook veel impact op de werking van ViaVia Jogja. Het internationaal toerisme viel helemaal weg en ook heel wat expats vertrokken terug naar hun thuisland. Daarmee viel ongeveer 80% van de klandizie en inkomsten in één klap weg. Dat doet zeer en heeft zware gevolgen voor het team. Zoals velen actief in de reissector zitten heel wat medewerkers zonder of met minder werk. Het restaurant, bijvoorbeeld, viel terug op een personeelsbezetting van 50%.
Indonesië heeft gelukkig een (beperkt) sociaal vangnet voor mensen die zonder werk vallen. Een werkloze krijgt gedurende vier maanden één derde van zijn laatste loon als uitkering. Dat helpt maar is niet voldoende om van te kunnen leven. Veel mensen keren terug in de schoot van hun familie en zoeken alternatieve inkomsten: zelf groenten verbouwen, catering op kleine schaal, ….
In Yogyakarta heeft veel horeca moeten sluiten omdat er onvoldoende centen binnenkomen om het personeel te kunnen betalen. Er wordt verwacht dat heel wat zaken kopje onder zullen gaan. ViaVia Jogja is vastbesloten daar niet bij te horen en zoveel medewerkers terug aan het werk te krijgen. Met hopen creativiteit en een grote verbetenheid richt het team zich nu even volledig op de lokale markt. Met de bakkerij lukt dat alvast prima, die draait als nooit te voren. Divisie Travel zoekt ook een nieuw publiek en experimenteert met nieuwe en digitale tours. Janti, manager Restaurant, paste de menu’s aan de lokale smaken aan, spicy much!, en zet in op take away. Daarnaast weet ze een heel nieuw publiek naar het restaurant te lokken met activiteiten als yoga en tarot readings. ‘Mensen hebben meer dan ooit behoefte aan positieve boodschappen’ zegt ze met een knipoog wanneer we haar vragen of ze in Tarot gelooft.
Wil jij de ViaVia Communities steunen?
Dat kan! Tot en met 31 december 2020 is je gift voor maar liefst 60% aftrekbaar.