1250km van België, langs Duitsland, over Oostenrijk tot in Slovenië... Hoe hebben jullie dat gedaan?
Christophe: “We zochten een treintraject waarbij we binnen 24u (deur tot deur) aan onze bestemming konden staan. Daarvoor maakten we gebruik van de internationale treinplanner HAFAS, waar de meeste Europese treinlanden hun treinen in registreren. Deze treinplanner wordt ook gebruikt door de NMBS om haar nationale treindienstregeling te visualiseren maar dan in een iets aantrekkelijkere versie.
Je kan net als in vele treinplanners erin aangeven hoe je wil reizen zoals bv. met een hogesnelheidstrein, nachttrein, enkele regionale treinen, hoelang de minimale overstaptijd moet zijn, of via welk traject je zeker wil reizen. Zo kwamen wij op de verbinding Brussel-Villach, met vertrek om 18u25 op 16 juli en aankomst op 17 juli om 10u43 (reistijd van 16u18). Villach was voor ons even een rustmoment zodat we daar konden lunchen, voor we de laatste treinverbinding (reistijd van 0u37) richting Bled (Slovenië) zouden nemen.
Tot zover het plannen. Eénmaal we een voorkeur van treinverbinding hadden was het maar het ticket aankopen. Helaas, zo eenvoudig is dat niet.
Belangrijk is dat je het volledige traject (of bijna) op één ticket krijgt, want dan is de uitgever van het ticket verantwoordelijk om je binnen de gekozen treinverbinding tijdig ter plaatse te brengen.
Niet iedere uitgever of vervoerder wil zo een ticket boeken, en vaak word je online verwezen naar een telefoonnummer of een NMBS-loket. Twee vervoerders durven wel vaak hierin mee te gaan en dat zijn DB (Deutsche Bahn) en OBB (Österreichische Bundesbahnen).
Na vergelijking kozen we voor DB, waar we in 2e klas een zeer flexibel ticket konden boeken incl. zitplaatsreservering. We kozen niet voor de nachtligtrein, omdat die best wel prijzig is en vaak al maanden op voorhand volzet.”
Hoeveel heb je hiervoor betaald?
Christophe: “We betaalden €56,50 voor de heenrit. En die was terugbetaalbaar tot de dag voor vertrek! We reisden in tweedeklas met zitplaatsreservering tot net voor Slovenië."
Door weer en wind en… overstromingen!
De vier begeleiders - Christophe Dewolf, Nele Grootjans, Lize Verhoeven en Els Willems - hebben het nochtans zwaar te verduren gekregen… De dag dat ze zouden vertrekken gingen de hemelsluizen open en liepen Limburg en de Ardennen helemaal onder water, met veel schade aan de spoorwegen tot gevolg!
Hoe zijn jullie dan in Slovenië geraakt?
“Door de inspanningen van de Infrabel, NMBS en DB, konden we een dag later wel vertrekken. Veel moesten we zelf uitzoeken, maar zowel NMBS als DB hadden een speciaal topic waarop ze ieder uur updates posten. DB liet al op 15 juli weten dat onze tickets bruikbaar waren tot 7 dagen na de oorspronkelijke vertrekdatum en we mochten elke niet reserveringsplichtige trein nemen. Dat betekende dat we elke trein konden nemen behalve Thalys, of Nightjet."
Christophe: "Op vrijdag tekende zich een mogelijk route af, waarbij onze ICE-hogesnelheidstrein tussen Brussel-Zuid en Keulen - die niet reed - vervangen werd door een combinatie van 3 IC, regionale en lokale treinen.
In praktijk liep het nog helemaal anders. Het noodweer had ons helaas gevolgd met verschillende vertragingen en vervangbussen tot gevolg. We konden als we wilden onze reis halverwege onderbreken en blijven slapen op hotel maar kozen er bewust voor om dóór te gaan. Om 15u de dag erna, net geen 24u na ons vertrek, kwamen we uiteindelijk aan. Het was een ongelooflijk avontuur, we zijn trots dat we er desondanks zijn geraakt zonder het vliegtuig en we zijn enorm geholpen geweest door de spoorwegmaatschappijen. Moe maar voldaan konden we ons tentje zetten en uitkijken naar de Juliana trail in Slovenië!”